O misiune de audit a Comisiei Europene ce s-a desfășurat zilele acestea în România a constatat o serie de probleme în gestionarea fondurilor europene în sectorul vitivinicol, transmițând autorităților române o serie de recomandări cu privire la remedierea situației.
În urma acestor recomandări, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) s-a văzut nevoit să întocmească și să propună Guvernului un proiect de Ordonanță de urgență pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, pus marți în dezbatere publică pe site-ul instituției.
În nota de fundamentare a noului act normativ se arată că auditul Comisiei Europene vizează intervenția IS-V-01 Restructurarea și reconversia plantațiilor viticole din PS 2023-2027, pentru care au fost alocate aproximativ 41,55 milioane de euro și care, în prezent, se află în implementare, ultima plată fiind aferentă anului financiar 2027.
„Având în vedere că întâlnirea bilaterală cu serviciile de audit ale DG AGRI este stabilită pentru data de 10.11.2025, în care DG AGRI va stabili măsurile financiare în raport de demersurile inițiate de statul membru corelativ cu principalele constatări ale auditului, este necesară demonstrarea acțiunilor întreprinse de către autoritățile responsabile de gestionarea și implementarea intervențiilor din PS 2023-2027 în sensul revizuirii cadrului normativ aplicabile gestionării asistenței financiare, în scopul evitării dezangajării fondurilor europene. Adoptarea prezentului proiect de act normativ reprezintă o măsură urgentă și constituie un avantaj major de natură să reducă potențiala corecție financiară, în acord cu principiul bunei gestiuni financiare”, se precizează în nota de fundamentare a noii ordonanțe de urgență.
Deși demersul este generat de constatări asupra unei intervenții specifice reprezentanții MADR consideră necesară adoptarea noului proiect de act normativ în forma propusă, astfel încât efectele juridice viitoare să fie general valabile, aplicabile tututor intervențiilor din PS 2023-2027, în eventualitatea unor situații viitoare, asemănătoare.
„Se impune întreprinderea în regim de urgență a măsurilor prin care să se reducă potențiala corecție forfetară și, totodată, să se elimine riscul extinderii și aplicării pentru viitoarele plăți, implicit, impactul negativ în realizarea obiectivelor specifice intervențiilor din PS 2023-2027 pe termen mediu și lung. În prezent, actualul cadru normativ național pentru gestionarea asistenței financiare nerambursabile necesită completare cu prevederi care să reprezinte soluții juridice pentru situațiile de fapt în care fluxul financiar, prin activitățile administrative specifice, trebuie oprit temporar, ca urmare a însușirii de către autoritățile române responsabile a constatărilor și recomandărilor formulate în cadrul misiunilor de audit ale serviciilor Comisiei Europene, Curții Europene de Conturi și Curții de Conturi a României”, mai spun autorii notei de fundamentare.
Potrivit acestora, la nivelul Comisiei Europene se consideră că prevederile dreptului Uniunii nu se opun ca autoritățile naționale implicate în punerea în aplicare a unei măsuri de sprijin financiar nerambursabile care, ca urmare a unei erori de calcul constatate de Curtea de Conturi Europeană, emit acte care impun o modificare a cuantumului sprijinului financiar și este obligatoriu ca statele membre să adopte actele necesare pentru a proteja interesele financiare ale Uniunii, atunci când iau la cunoștință astfel de erori, inclusiv prin asigurarea faptului că acțiunile finanțate din FEGA sau FEADR sunt puse în aplicare în conformitate cu normele sectoriale aplicabile.
Având în vedere cele menționate, pentru a putea corecta eventualele neajunsuri în gestionarea fondurilor europene, MADR propune Guvernului un proiect de Ordonanță de urgență cu următoarele prevederi:
„Articol unic – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 16 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
După articolul 35 se introduce un nou articol, art. 351, cu următorul cuprins:
«Art. 351 – (1) Constatările și recomandările formulate în cadrul misiunilor de audit ale serviciilor Comisiei Europene, Curții Europene de Conturi și Curții de Conturi a României, referitoare la implementarea intervențiilor finanțate din fonduri europene în cadrul Planului strategic PAC 2023- 2027, acceptate de către autoritățile și instituțiile din cadrul/din subordinea MADR, responsabile de gestionarea, implementarea și controlul acestor intervenții, se pun în aplicare în conformitate cu prevederile alin. (2)-(4).
(2) Plățile care fac obiectul constatărilor misiunilor de audit, acceptate de către autoritățile și instituțiile din cadrul/din subordinea MADR, responsabile de gestionarea, implementarea și controlul acestora, se sistează, iar sumele plătite necuvenit se recuperează, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) În cazul cererilor de finanțare/cererilor de plată pentru care nu a fost finalizată plata până la data implementării constatărilor și recomandărilor formulate în cadrul misiunilor de audit, inclusiv a plăților sistate potrivit alin. (2), agenția de plăți diminuează în mod corespunzător cuantumul sprijinului financiar, după caz.
(4) Pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (2)-(3), autoritățile și instituțiile responsabile de gestionarea, implementarea și controlul intervențiilor din cadrul/din subordinea MADR elaborează, modifică sau completează, după caz, acte normative, ghiduri, proceduri sau instrucțiuni, aferente implementării intervențiilor care fac obiectul constatărilor și recomandărilor și informează beneficiarii cu privire la modificările intervenite.»”






