Acces mai ușor la fonduri europene pentru fermierii care vor să-și cumpere tractor

6

Linia de finanțare pentru fermierii care vor să-și cumpere tractor sau alte utilaje agricole, 4.1.1, va fi lansată la începutul lunii mai, așa cum a anunțat, la AGRO TV, secretarul de stat Sorin Moise. Procedurile pentru fermierii care vor să obțină fonduri europene pentru astfel de achiziții simple vor fi mai simple decât în trecut.

”Măsurile din AFIR, în acest moment, sunt simplificate, în sensul în care achizițiile simple de utilaje nu mai necesită studii de fezabilitate și planuri de afaceri. Se depune o cerere de finanțare în care se explică investiția respectivă. Studiile de fezabilitate sunt cerute doar în cazul investițiilor în care există construcții, ceea ce îi ajută foarte mult pe fermierii mici și fermierii care nu fac investiții complexe. Își vor cumpăra utilajele cu eforturi financiare mai reduse, iar documentația se pregătește mai repede, mai simplu și mai ieftin”, a explicat consultantul Marian Dumitrache pentru AGRO TV, în emisiunea ”Agricultura la Raport”.

În ceea ce privește prioritatea la finanțare, se pare că Ministerul Agriculturii va acorda o atenție deosebită fermierilor mici și mijlocii, care exploatează până la 400 de hectare de teren. Printre celelalte criterii de selecție se numără apartenența la o formă asociativă sau aplicarea agriculturii ecologice.

”Este o finanțare care va fi disponibilă în curând pentru achiziția de utilaje agricole. Diferă foarte mult, pe această linie de finanțare, care este dimensiunea exploatației, pentru că în funcție de aceasta, ajutorul poate să fie mai mic sau mai mare. Rata de contribuție proprie, la fel, este diferită în funcție de acest lucru. Contează foarte mult dacă vorbim despre fermieri cu vârsta de sub 40 de ani, dacă este agricultură ecologică și dacă proiectul este depus de către o formă asociativă.

Pornim de la un grad de cofinanțare de 50%, dar în unele condiții, cofinanțarea scade la 30% sau la 10%, urmând ca ajutorul să fie de 70% sau 90%.

O primă condiție ar fi să existe o formă juridică: SRL, SA, PFA, II, IF; să existe înscrierea la APIA făcută în momentul depunerii proiectului, probabil și acesta este unul dintre motivele pentru care este amânată depunerea proiectelor”, a mai precizat Marian Dumitrache.