Home Evenimente Expoziție virtuală dedicată portului tradiţional românesc

Expoziție virtuală dedicată portului tradiţional românesc

753 views

Google şi Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR) din Bucureşti au lansat o expoziţie virtuală care prezintă portul tradiţional românesc, joi, în cadrul unui proiect mai larg, intitulat ”Purtăm cultură/ We wear culture”, dedicat modei şi stilului, reunind 3.000 de ani de cultură vestimentară pe platforma Google Arts and Culture, prin colaborarea a peste 180 de instituţii de cultură din peste 40 de ţări.

Expoziţia virtuală dedicată portului tradiţional românesc a fost lansată în cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc joi, la Clubul Ţăranului din Bucureşti, în prezenţa ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, Ionuţ Vulpescu, directorului interimar al muzeului, Liliana Passima, şi Gabrielei Chiorean, Communication Manager CEE al Google.

AGRO-TV.RO ȘI-A TRIPLAT AUDIENȚA ÎN PRIMUL TRIMESTRU DIN 2017

Colecţia ”Haina ţărănească” prezentată de MNŢR în cadrul proiectului ”We wear culture” cuprinde 27 de artefacte vestimentare, care se adaugă colecţiilor Muzeului Ţăranului Român deja existente pe platforma Google Arts & Culture. Piesele prezentate în expoziţia MNŢR sunt însoţite de o coloană sonoră din colecţia ”Ethnophonie” a Muzeului Naţional al Ţăranului Român: doine, hore, învârtite şi brâuri.

AGROTRANZACTII.RO, SITE-UL DE UNDE CUMPERI SAU VINZI UTILAJE AGRICOLE LA CELE MAI BUNE PREȚURI

”În măsura în care noi am dorit să imaginăm o reprezentare a lumii ţărăneşti în ansamblul ei am optat pentru 27 de diorame vizuale în care să avem marea majoritate a costumelor din marea majoritate a teritoriilor etnografice reprezentate prin costumele ţărăneşti. Avem punctate şi dezvăluite zone din Transilvania, aşa cum este Bistriţa, Pădureni, Haţeg, Bihor, dar avem foarte prezentă şi zona din sudul ţării, cu două judeţe istorice, cu produse etnografice extraordinar de interesante, aşa cum sunt Vlaşca şi Teleorman şi Romanaţi, foarte speciale sub raportul decoraţiei şi ornamenticii. Avem reprezentat şi Argeşul şi Câmpulung-Muscel şi bineînţeles că şi Moldova şi Oltenia. Am construit o călătorie simbolică folosind imagini din expunerea permanentă, pentru că acolo dialogul cu spaţiul ţărănesc era unul mai profund, colajul acela de fotografii, de fapt, introduc publicul în amintirea lumii ţărăneşti. Este, de fapt, o relaţie pe care noi am vrut-o cât se poate de puternică între absenţă şi prezenţă”, a spus Liliana Passima, pentru Agenţia de presă News.ro, după încheierea conferinţei.

AGRO TV, PLATFORMA MEDIA NUMĂRUL 1 ÎN PRESA AGRICOLĂ. PESTE 4.000.000 DE TELESPECTATORI URMĂRESC ZILNIC AGRO TV

”Felicit Google Arts and Culture pentru această idee de a reuni peste 180 de instituţii culturale din peste 40 de ţări din toată lumea în jurul acestei idei care e deopotrivă banală şi fascinantă. Mă bucur că partener pentru această idee este Muzeul Ţăranului Român. Aş vrea să îi felicit şi pe cei care la vremea respectivă s-au aflat la conducerea Muzeului Ţăranului Român, în urmă cu 4-5 ani. Ştiu că Google Arts and Culture desfăşoară astfel de parteneriate cu mai multe instituţii de cultură din România. M-aş bucura ca în viitorul apropiat cât mai multe muzee să fie partenere pe această platformă”, a spus, la rândul lui, ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, în cadrul conferinţei.

Cu ajutorul tehnologiei, în proiectul ”We wear culture”, vizitatorii pot explora milenii de evoluţie a stilului, de la mătasea care dă numele cunoscutei rute comerciale Drumul Mătăsii, la moda de la Versailles şi până la punk-ul britanic şi povestea blugilor. Piese de vestimentaţie care au influenţat generaţii întregi, precum tocurile lui Marilyn Monroe sau rochia neagră a lui Coco Chanel sunt readuse în prim plan prin realitatea virtuală. Expoziţiile cuprind tendinţele care au schimbat moda de-a lungul timpului, momente de cotitură şi personaje care au şi-au pus amprenta decisiv, precum: Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Cristóbal Balenciaga, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior,  Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Manolo Blahnik, Gianni Versace , Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Vivienne Westwood şi Miyake Issey.

Experţi în modă, curatori, designeri, universităţi, muzee şi ONG-uri din întreaga lume au colaborat pentru crearea expoziţiilor din proiectul ”Purtăm cultură” prezentat de Google Arts & Culture, cu scopul de a arăta că moda este parte din cultura universală, o formă de artă cu impact asupra întregii societăţi. Pentru expunerea colecţiilor a fost utilizată cea mai recentă tehnologie Google, inclusiv realitate virtuală, video-uri la 360° şi imagini de rezoluţie foarte înaltă, care permit zoom pe detalii imperceptibile ochiului liber.

Gabriela Chiorean a explicat că ideea proiectului a pornit de la discuţii despre vestimentaţie şi cultură care se poartă în birourile Google, unde lucrează persoane din diverse ţări.

”În biroul în care stau eu în faţa mea este un lituanian, în dreapta mea este o colegă poloneză, în stânga este o colegă din Bulgaria, apoi am un coleg ceh, am colegi din Georgia, de peste tot în lume. Şi, inevitabil, discuţiile noastre ajung la momentul: «ce tricou porţi, ce e cu cămaşa de pe tine, de unde vine inspiraţia?». Acestea sunt discuţiile noastre de la prânz, de exemplu. Aceleaşi discuţii se poartă în toate birourile Google, pentru că suntem atât de diverşi, încât sunt multe elemente care ne sunt proprii, dar sunt şi foarte multe elemente care ne unesc. De aici a plecat ideea pentru această colecţie despre modă. Moda pentru noi înseamnă că nu purtăm doar haine, ci ne purtăm cultura”, a spus Gabriela Chiorean la conferinţa de presă.

La expoziţia ”We wear culture” au coaborat peste 180 de parteneri culturali şi designeri din 42 de ţări, iar proiectul prezintă peste 400 de expoziţii virtuale, adunând 30.000 de imagini, video-uri şi alte documente, peste 700 de imagini gigapixel, 4 expoziţii în realitatea virtuală dedicate unor piese legendare, dar şi acces pentru vizite virtuale Street View în peste 40 de locuri.

Expoziţia ”We wear culture” este accesibilă la g.co/wewearculture şi prin aplicaţia Google Arts & Culture, disponibilă pentru iOS şi Android.

Google Arts & Culture este o platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric şi cultural din întreaga lume, prin intermediul internetului. Oricine poate astfel explora picturi, desene, sculpturi, fotografii, artefacte religioase, manuscrise şi multe alte obiecte din muzee şi colecţii din toată lumea. Google Arts & Culture reuneşte peste 1000 de muzee din toata lumea. Aplicaţia Google Arts & Culture este accesibilă gratuit din browserul de internet, pe iOS şi Android.