Măsurile PAC joacă un rol important în susținerea veniturilor agricole

5
Măsurile PAC joacă un rol important în susținerea veniturilor agricole

Sprijinul direct pentru venituri contribuie puternic la stabilizarea veniturilor agricole, cu plăți directe și sprijin către zonele care se confruntă cu constrângeri naturale care joacă un rol important. Măsurile de piață, sistemele de calitate ale UE și diferitele măsuri de dezvoltare rurală care contribuie la creșterea productivității au, de asemenea, un rol în susținerea veniturilor agricole, limitând volatilitatea descendentă a prețurilor și îmbunătățind competitivitatea.

Cu toate acestea, în ciuda unei îmbunătățiri constante și continue, diferența de venit dintre veniturile din agricultură și cele neagricole rămâne considerabilă. Acestea se numără printre constatările cheie din evaluarea impactului PAC asupra producției de alimente viabile publicată astăzi de Comisia Europeană.

Pe baza unui studiu extern și a unei analize economice suplimentare, această evaluare este deosebit de relevantă în lumina obiectivelor stabilite în Strategia Fermă la furcă și ca răspuns la provocările puse de pandemia COVID-19.

Concluziile evaluării sunt, în general, pozitive cu privire la eficacitatea, eficiența, relevanța, coerența și valoarea adăugată a UE a măsurilor. Cu toate acestea, evaluarea identifică posibilități de îmbunătățire pentru eficacitatea sprijinului cuplat în termeni de scop și competitivitate, pentru o mai bună direcționare a sprijinului pentru venituri de către statele membre și instrumente care vizează stabilizarea piețelor agricole. Eficiența administrativă și de gestionare a plăților ecologice și a normelor care definesc fermierii activi ar putea fi, de asemenea, îmbunătățită. În plus, evaluarea concluzionează că coerența PAC necesită o monitorizare atentă, în special în ceea ce privește flexibilitatea sporită în punerea în aplicare a viitoarei PAC și a obiectivelor strategiei Farm to Fork și ale biodiversității.

Cu toate acestea, sprijinul direct pentru venituri contribuie puternic la stabilizarea veniturilor agricole, ambii piloni ai PAC jucând un rol important. Ponderea medie a UE din sprijinul PAC în veniturile agricole este de 36%, iar ponderea plăților directe este de 26%.

Convergența externă, un mecanism care vizează ajustarea progresivă a sprijinului pentru venituri din fiecare țară pentru a le aduce mai aproape de nivelul mediu al UE, este eficientă în reducerea disparităților dintre statele membre. Convergența internă, care vizează ajustarea sprijinului pentru venituri în fiecare țară sau regiune, este, în general, eficientă în reducerea disparităților între fermierii din statele membre. Cu toate acestea, punerea sa în aplicare și reducerea plăților (degresivitate) au fost limitate și nu au condus întotdeauna la o reducere vizibilă a concentrației sprijinului direct pentru venituri în general. Cu toate acestea, plata redistributivă a fost eficientă în direcționarea fermelor mai mici.

În cele din urmă, evaluarea a evidențiat faptul că direcționarea măsurilor sa îmbunătățit în cadrul PAC 2014-2020, dar depinde de opțiunile de punere în aplicare a statelor membre.

***

PAC 2014-20 include o producție viabilă de alimente, cu accent pe venitul agricol, productivitatea agricolă și stabilitatea prețurilor ca unul dintre cele trei obiective generale ale PAC. Obiectivele specifice pentru producția alimentară viabilă sunt cele legate de „stabilitatea pieței”, „veniturile agricole” și „competitivitatea agricolă”.

Proiectarea PAC 2014-20 a fost influențată de Cadrul financiar multianual 2014-20, cu implicații pentru punerea în aplicare a diferitelor instrumente PAC, inclusiv:

  • convergența externă pentru a reduce diferențele în ceea ce privește nivelul sprijinului pentru venit pe hectar, pe baza disparităților istorice dintre statele membre;
  • degresivitate pentru a îmbunătăți distribuția plăților directe prin reducerea sprijinului pentru venitul de bază peste un anumit nivel;
  • flexibilitate între cele două fonduri ale PAC (Fondul european agricol de garantare și Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală), permițând statelor membre să vizeze mai bine resursele financiare disponibile pentru a se potrivi obiectivelor lor specifice.