Oferta canadienilor de 20 de miliarde de dolari pentru un renumit retailer european, refuzată

7
Oferta canadienilor de 20 de miliarde de dolari pentru un renumit retailer european, refuzată

Luptă pentru un retailer. Guvernul francez a spus NU ofertei de 20 de miliarde de dolari venită din partea celor de la Alimentation Couche-Tard din Canada, în vederea achiziția rețelei Carrefour SA.

Executivul de la Paris a pus deja sub semnul întrebării întreaga tranzacție, scriu cei de la Bloomberg. De altfel, potrivit precizărilor făcute de Bruno Le Maire, ministrul Finanţelor din Franţa, citat de aceeași sursă de presă, pandemia de coronavirus a demonstrat cât de important este pentru ţările lumii să controleze aibă control asupra distribuţiei alimentelor.

De-a lungul celor mai dure restricții de circulație, retailerul vizat de canadieni, dar și ceilalți competitori au înregistrat o majorare semnificativă. Nu sunt ușor de uitat imaginile cu consumatorii care goleau complet unele rafturi, precum cele cu făină.

„Din acest punct de vedere, ideea de a vinde renumitul retailer Carrefour către un competitor străin – nu este ceva cu care să fiu de acord”, a declarat Bruno Le Maire, într-o intervenție televizată transmisă de France 5.

Afirmațiile oficialului francez au generat mișcări la bursă. De altfel, sursa de presă amintită anterior a precizat că acțiunile Carrefour au scăzut cu până la 7,4% în tranzacțiile de la Paris, joi 14 ianuarie 2021. Și asta după ce miercuri, 13 ianuarie 2021, acțiunile vestitului retailer urcau cu 13%, deoarece acțiunile lui Couche-Tard recâștigat teren în Toronto în urma comentariilor lui Le Maire. Acțiunile s-au închis în continuare cu 9,2%, similar cu cea cea mai proastă zi din luna martie a anului trecut.

Couche-Tard a declarat miercuri că a depus o ofertă de 20 de euro pe acțiune, finanțată în mare parte în numerar.

Achiziția ar genera o competiție și mai mare

Până în prezent, gigantul canadian Couche-Tard își orienta atenția către magazine de proximitate şi benzinării, nu și către marile magazine. Pas cu pas, de-a lungul timpului, compania canadiană a construit un imperiu prin absorbția unor competitori mai mici, mai întâi în Canada, înainte de a intra în SUA în 2001 şi în Europa în 2012.

Nu demult, compania s-a concentrat pe planurile de dezvoltare pentru regiunile SUA şi Asia Pacific, unde a încercat să cumpere Caltex Australia, înainte de a revizui această tranzacţie din cauza pandemiei.

O înțelegere cu Carrefour ar genera o prezenţă semnificativă pentru canadieni în Europa, în contextul în care retailerul Carrefour operează peste 2.800 de supermarket-uri şi 703 hypermarket-uri. Totodată, scenariul ar duce la o prezenţă mai mare şi în America Latină, întrucât francezii au magazine în Argentina şi Brazilia.

Până la acest moment, consiliile de administrație ale celor două companii nu s-au întâlnit.

La nivel mondial, grupul Carrefour are circa 320.000 de angajaţi şi este cel mai mare angajator privat din Franţa (105.000 locuri de muncă). Retailerul generează circa jumătate din vânzări în piaţa din Franţa, o ţară pentru care preluările cu capital străin ale unor companii-cheie nu este privită cu ochi buni.

Sursă foto: Pixabay, Carrefour, Alimentation Couche-Tard (caracter ilustrativ). Colaj.