Peste 1.000 de români cultivă goji. Producătorii vând în două mari rețele de retail

4
Peste 1.000 de români cultivă goji. Producătorii vând în două mari rețele de retail

În prezent, numărul total al producătorilor români de goji depășește 1.000. Prin intermediul centrului național de colectare a fructelor goji, aceștia comercializează materia-primă produsă către Mega Image şi Carrefour din Bucureşti.

Chiar și așa, cumpărătorul român nu cunoaște proprietățile acestui fruct, motiv pentru care nu-l achiziționează.

În ultimii ani, cultura de goji, fruct de pădure de culoare roşiatică originar din Asia – China fiind principala ţară unde se cultivă pentru consum – a devenit tentantă pentru mulţi fermieri români, scriu cei de la ZF Corporate.

De aceea, rețelele de retail l-au introdus în oferta lor.

Fructele de goji, adunate din toată ţara în Centrul naţional de colectare a fructelor goji, sunt vândute în supermarketurile Mega Image şi Carrefour din Bucureşti. Însă, problema noastră este că trece clientul pe lângă ele, pentru că nu le cunoaşte şi nu este informat că se produc fructe de goji în România. Vom investi într-o campanie de conştientizare, astfel încât în 2-3 ani lumea să caute şi să cumpere fructe goji româneşti“, a punctat Adrian Nicolae, un producător de fructe goji din Braşov, cu o experienţă de zece ani în piaţă.

La ora actuală, fructele de goji sunt colectate de la producători din toată țara. O condiție primordială este însă aceea ca plantaţia să fie certificată. Tot Nicolae a mai precizat că foarte mulţi producători sunt din zona Moldovei.

Totodată, antreprenorul a menţionat că, anul trecut, prin intermediul centrului naţional de colectare a fructelor goji, au fost comercializate trei tone de fructe proaspete de la 10-15 producători în magazinele reţelei Mega Image. În Carrefour, produsele au ajuns abia în 2021.

„Ne aşteptăm să crească cantitatea de fructe şi să mergem şi în alte oraşe şi în alte reţele de magazine“, a continuat producătorul.

100.000 de euro investiți

Potrivit precizărilor făcute pentru sursa citată de Adrian Nicolae, acesta deţine o afacere integrată cu acest tip de fruct – pepinieră şi plantaţie – din 2012, în comuna Augustin, situată la 50 de kilometri de Braşov. În 2019, el a investit aproximativ 100.000 de euro în cea de-a doua plantaţie-pepinieră, situată în localitatea Codlea, din acelaşi judeţ. Plantaţia se întinde pe 2,5 hectare, iar pepiniera se întinde pe 1,2 hectare.

Compania sa oferă și material săditor, respectiv consultanţă pentru agricultorii la început de drum, care vor să înfiinţeze o astfel de cultură.

Citând aceeași sursă, cei de la ZF Corportate scriu că aproximativ 600-700 de culturi au fost înfiinţate cu material săditor din pepiniera lui Nicolae, aceasta fiind şi una dintre cele mai mari din ţară.

„În decembrie, am înfiinţat Asociaţia Naţională a Producătorilor de Goji din România (ANPG). Este un plus pentru toţi cultivatorii de goji, pentru că vom avea o putere de reprezentare mai mare. (…) În România sunt peste 1.000 de producători de goji şi până la finalul acestui an sper ca 100 dintre ei să facă parte din ANPG“, a continuat iniţiatorul formei asociative.

Demn de menționat este și faptul că, la noi în țară, firma lui Nicolae a omologat primul soi de goji românesc, certificat bio. De altfel, în 2021, firma urmează să omologheze şi ce de-al doilea soi, care este mai amărui şi mai productiv. În fine, pentru a închide ciclul, urmează investiția într-o fabrică de prelucrare a acestui fruct.

Acest fruct asiatic există în două varietăţi, și anume goji destinat consumului, respectiv cel destinat procesării pentru industria farmaceutică.

Profitul obținut pe o plantație de goji de un hectar este mult mai mare față de cel realizat la legume tradiționale. La un calcul rapid, se poate ajunge ușor la zeci de mii de euro pe hectar. Aceste fructe cu origini asiatice au un conținut de beta-caroten mai mare decât al morcovilor și au mai mult fier decât soia și spanacul.

În plus, fructul de goji este un binecunoscut antioxidant, are minerale și câteva sute de principii active.