Prețul grâului în Portul Constanța rămâne la valori apropiate de cele din ultimele săptămâni, în timp ce țara noastră își continuă ritmul susținut de export și rămâne liderul Uniunii Europene la exporturile de grâu din acest sezon.
Fermierii români nu sunt foarte interesați să-și vândă marfa în aceste momente, din cauza prețurilor scăzute, spun specialiștii, mai ales ținând cont de faptul că prețul grâului în Portul Constanța este afectat și de slăbirea dolarului în raport cu euro.
”Grâul este extrem de latent în aceste momente, din două motive mari și simple. În primul rând, avem condiția fermierilor din România, care nu sunt în starea cea mai bună pentru a vinde grâul, pentru că prețul nu este tentant, iar o mare parte din fermieri vor să mute vânzările către anul viitor, pentru a nu mări baza de impozitare pentru acest sezon.
În bazinul Mării Negre ne confruntăm cu niște probleme. Grâul este cotat în paritatea FOB Constanța la 250 dolari/tonă, însă este penalizat de faptul că dolarul american este foarte slăbit în acest moment.
Uniunea Europeană este în continuare în întârziere în ceea ce privește exporturile de grâu, dar România conduce haita vânzătorilor de grâu din UE. România are deja 3,2 milioane de tone exportate deja, alte cantități de grâu sunt pregătite pentru a pleca. Credem că, dacă România va continua în acest ritm, vom putea vedea la final de sezon, un nivel de export de minim 6-6,5 milioane de tone, ceea ce este un lucru extraordinar pentru țara noastră.
Ca nivel de preț în Portul Constanța nu au fost foarte mari fluctuații, doar cele de 2-3 euro/tonă în decursul a câteva zile. Putem poziționa grâul românesc la un nivel de 215 euro/tonă, însă din cauza acelei slăbiri a dolarului în raport cu euro, grâul românesc este penalizat cu 4-6 euro/tonă”, a precizat Cezar Gheorghe, expert în piețele de mărfuri agricole, în Agrojurnal la Digi24.