Portul Constanța e în fierbere: operatorii portuari fac investiţii pentru a-şi creşte capacităţile de manipulare a cerealelor, pe măsură ce Ucraina îşi majorează exporturile prin România, transmite agenția Reuters, citată de AGERPRES.
Potrivit președintelui operatorilor portuari din portul Constanța, Viorel Panait, luna trecută, aproximativ 2,7 milioane de tone de cereale din Ucraina au trecut prin portul românesc.
Executivul de la Bucureşti a anunţat însă că vrea să dubleze capacităţile de tranzit pentru cerealele ucrainene prin portul Constanţa, până la patru milioane de tone pe lună, de la un nivel apropiat de zero înainte de invazia rusească în Ucraina.
„Nu te poţi baza pe un singur mijloc de transport pentru că asta te face vulnerabil, am văzut asta după atacurile asupra porturilor ucrainene de la Dunăre. Ai nevoie de conversia transportului cu camioanele, trenurile şi barjele”, a precizat Viorel Panait, care este și director general al operatorului portuar Comvex SA.
În acest context, Comvex, care în ultimul an şi-a dublat capacitatea de descărcare a barjelor, este în prezent în mijlocul unui proces de extindere cu 25% a capacităţilor sale de stocare de cereale, până la 250.000 de tone, şi în paralel lucrează şi la creşterea vitezei de procesare a trenurilor, a mai spus Panait.
Astfel, Comvex a încheiat deja un parteneriat cu operatorul feroviar Grup Feroviar Roman (GFR) pentru un nou sistem de reîncărcare a trenurile la punctul de trecere a frontierei cu Ucraina de la Vadul Siret-Dorneşti, sistem care va deveni operaţional la mijlocul lunii octombrie și va permite operatorului portuar să manipuleze o cantitate suplimentară de 120.000 de tone de cereale pe lună. Totodată, Convex va adauga și un al doilea sistem automat de control al calităţii, care îi va dubla capacitatea de procesare a trenurilor.
La rândul său, grupul de logistică TTS, care se ocupă cu manevrarea de produse agricole, minerale şi chimicale pe râul Dunărea, a finalizat la începutul acestui an preluarea operatorului cargo Decirom S.A. din portul Constanţa. La începutul acestei săptămâni, directorul pentru relaţia cu investitorii de la TTS, Gabriel Techera, anunța că grupul, care are un buget de investiţii de 80 de milioane de euro pentru 2023, a pus în funcţiune două macarale plutitoare la începutul lunii septembrie.
Un alt operator portuar, SOCEP SA, a anunţat, de asemenea, că a plătit 10 milioane de euro pentru noi echipamente la terminalul său de cereale şi încărcare a navelor.
Potrivit lui Viorel Panait, unii operatori portuari utilizează un sistem digital care a redus timpul necesar pentru procesarea declaraţiilor vamale până la 30 de minute, de la 48 de ore anterior. „Mai mult de jumătate dintre cei 13 operatori de cereale din portul Constanţa sunt deja autorizaţi sau urmează să fie autorizaţi”, a mai transmis Panait.
O sursă guvernamentală a dezvăluit pentru Reuters că portul Constanţa are acum capacitatea logistică pentru a gestiona 40 de milioane de tone de cereale pe an, aproape dublu față de recordul anual de 25 de milioane de tone stabilit în 2021.