Porumbul românesc, refuzat peste hotare! De ce s-au întors navele cu marfa vândută în Portul Constanța

4

Piața porumbului trece prin momente ciudate. Pe de-o parte, recolta din Uniunea Europeană este mult sub așteptări, atât din punct de vedere al cantității, cât și al calității. Pe de altă parte, nivelul de preț se menține la cote scăzute, din cauza producției extrem de bune din Statele Unite ale Americii, care au început să-și vândă marfa și în Europa.

”Prețul porumbului a început să scadă și nu mai are nicio susținere. Nu mai are susținere prea mare nici în Europa, chiar dacă Franța băltește, nimeni nu poate să intre în câmp, câmpurile sunt sub apă, iar fermierii francezi nu pot recolta porumbul. Sunt la un nivel de recoltare de maxim 4%, față de o medie a ultimilor ani de 30-35%.

Însă americanii sunt pe cai mari. Exporturile americane de porumb în UE au trecut de 1 milion de tone, comparativ cu 2,7 milioane de tone ale ucrainenilor, însă americanii încep să se apropie pas cu pas, datorită faptului că au multă marfă și că au anumite exceptări la câteva gene modificate, adică pot aduce în UE porumb modificat genetic”, a explicat Cezar Gheorghe, expert în piețele de mărfuri agricole, în Agrojurnal la Digi24.

Cel mai grav este faptul că și puținul porumb românesc pregătit pentru export prezintă probleme din punct de vedere al aflatoxinei, iar mai multe nave plecate din Portul Constanța au fost refuzate în țările de destinație, din cauza faptului că marfa era periculoasă pentru consumul uman și animal.

”Astfel, prețul porumbului stagnează în Portul Constanța, are tracțiune din grâu, și vedem un nivel de 195-197 euro/tonă pentru marfa livrată în Portul Constanța. Însă acest preț mai are un condiment, și anume aflatoxina. Trebuie să notăm că un număr de câteva nave care au plecat din Portul Constanța cu porumb românesc au fost refuzate în destinații și s-au întors în România. Nivelul de aflatoxină depășea normele admise pentru consumul uman și pentru consumul animal”, a mai precizat Cezar Gheorghe.