Președintele LAPAR, despre embargoul pe motorina rusească: Suntem cu toții copărtași la ceea ce se întâmplă

9

Analiștii financiari dar și autoritățile din România consideră că nu există motive de îngrijorare din cauza embargoului pe motorina rusească. Situația pare a nu fi, însă, prea optimistă pentru președintele LAPAR (Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România). Nicu Vasile are o opinie diferită despre situația pieței combustibilului și propune, totodată, câteva soluții.

Motorina rusească aflată sub embargo va afecta doar temporar prețurile combustibilului, cel puțin asta este opinia majoritară a analiștilor de piață. Ei motivează că piețele mondiale trebuie sa se adapteze la schimbări.

La rândul sau, Virgil Popescu, ministrul Energiei spune că nu există motive de îngrijorare deoarece deja au fost diversificate importurile, în perioada în care aveau loc discuțiile, privind impunerea interdicției de import. De asemenea, ministrul a declarat că marii importatori de pe piaţă  şi-au diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe probleme.

„La fel cum am depăşit cu bine embargoul asupra ţiţeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăşi cu bine şi embargoul asupra motorinei ruseşti”, a dat asigurări Virgil Popescu.

Volumul de combustibil nu a crescut față de anii precedent, ci doar adaosul

“Cu acordul mediului politic, analizați profiturile firmelor furnizoare de combustibil. Profitul e direct proporțional cu TVA-ul, dar acciza e constantă. În ultimii ani nu s-a respectat creșterea profitului ceea ce duce la concluzia că volumul de combustibil nu a crescut față de anii precedent, ci doar adaosul. Când barilul de petrol era de 160 dolari, prețul la pompa de motorină era de 4-5 lei. Azi, prețul pe baril-ul de petrol e de 80-85 dolari iar motorina a ajuns la 8 lei/litrul. Creșterea profitului aduce mai mulți bani pe TVA și impozit pe profit”, este o scurtă analiza a lui Nicu Vasile.

Concluzia președintelui Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România este că suntem cu toții copărtași la ceea ce se întâmplă.

Avem nevoie de reforme administrative și bugetare de tipul: o primărie la 10000 de locuitori

“Nu dorim să lucrăm pe criterii de performanță pentru a nu putea identifica factori care duc la aceste probleme economice sectoriale. Fără date contabile nu poți dezvolta o economie puternică, azi. Politica României nu duce decât la o falimentare naționala a mediului privat, iar în aceste condiții cine va suporta cheltuielile bugetare pe educație, sănătate, finanțe, sistemul de pensii? Am depășit 60% datorii din PIB-ul tării. Avem nevoie de reforme administrative și bugetare de tipul: o primărie la 10000 de locuitori”, afirmă președintele LAPAR.

Preluăm Petromul și dezvoltăm schimburi economice cu țările mari exportatoare de petrol

“Preluăm Petromul și dezvoltăm schimburi economice cu țările mari exportatoare de petrol. România, până în 1987, rafina peste 32 milioane tone petrol, iar consumul era de maxim 9 milioane tone din care 5,2 milioane tone erau extrase din  zăcămintele petroliere românești, iar diferența provenea dintr-un comerț tip barter (dădeam cereale, importam petrol, îl rafinam și vindeam combustibil ca produs finit tip și închideam circuitul). Maream profitabilitatea pe cereale, cu petrolul importat și extras din câmpurile petroliere românești. Dezvoltam industria chimică și petrochimică. Produceam îngrășăminte chimice. România poate să renască doar prin muncă asiduă și temeinică, asigurată și condusă de profesioniști”, încheie președintele LAPAR, Nicu Vasile.

Consumul mediu anual de motorină al României era 5,9 milioane de tone la nivelul anului 2021, iar o treime era importat din Rusia. Restul motorinei era produs în cele trei rafinării din țară: Petromidia (KazMunaygas), Petrobrazi (OMV Petrom) și Petrotel (Lukoil).