SUMAL 2.0 descurajează tăierile ilegale de lemn și modifică legile

8
SUMAL 2.0 descurajează tăierile ilegale de lemn și modifică legile

Implementarea noului SUMAL (2.0) descurajează tăierile ilegale de lemn şi aduce beneficii multiple pentru întreg sectorul silvic.

Potrivit documentelor justificative postate pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) pe această temă, pe lângă îmbunătățirile semnificative în ceea ce privește urmărirea trasabilității lemnului, noul sistem informatic include un amplu proces de debirocratizare a sectorului, prin eliminarea mai multor registre și documente, precum și prin automatizarea fluxurilor de date care, până acum, se realizau manual.

Concret, platforma SUMAL 2.0 obligă la încărcarea de fotografii din mai multe unghiuri ale lemnului încărcat pentru orice transport din România, precum şi însemnarea în pădure a parchetelor de masă lemnoasă cu coordonate GPS, înainte de a se efectua tăierea.

Mai mult, în noul SUMAL se vor putea vedea zilnic toate volumele de material lemnos din orice depozit din ţară.

Ca noutăți, pentru administratorii de păduri – ocoalele silvice de stat și private (de regim) – noua formulă de sistem informatic vine cu înlocuirea registrului „Marcări” și cel al „dispozitivelor de marcat”. De altfel, începând din 31 ianuarie, administratorii utilizează varianta lor electronică din noul SUMAL.

Totodată, au fost înlocuite fişele de marcare de mână, cât şi centralizările aferente. Odată cu implementarea SUMAL 2.0, toate marcările se realizează electronic în teren, iar volumele se calculează şi se transmit automat.

De menţionat este faptul că noul SUMAL are capacitatea de a descoperi automat eventuale erori din culegerea datelor dendrometice, astfel încât acestea să poată fi corectate în timp util.

Nu mai devreme de luni, 1 februarie 2021, pe pagina de Internet a MMAP a fost postat spre consultare publică, proiectul de Ordin privind modificarea și completarea Regulamentului privind forma şi modul de utilizare a dispozitivelor speciale de marcat, precum şi modul de marcare a arborilor sau a unor loturi de arbori, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 1.346/2011.

În cadrul acestei propuneri de act normativ sunt explicate modificările legate de funcționarea SUMAL 2.0.

Se elimină toate documentele de transport pe hârtie între persoanele juridice

Și pentru operatorii economici – transportatori şi procesatori – SUMAL 2.0 vine cu noutăți. Mai exact, se elimină toate documentele de transport pe hârtie între persoanele juridice. Toate avizele şi documentele conexe se vor realiza automat, exclusiv în format digital. De altfe, va fi eliminată procedura de depunere a avizelor la Garda Forestieră.

Până în prezent, transportatorii erau obligați, lunar, să se prezinte la sediile județene ale gărzilor forestiere pentru a depune avizele de transport în format tipărit. Prin SUMAL 2.0 acest proces se va realiza automat, fără să fie necesară deplasarea.

Totodată, au fost eliminate registrele la depozite. Prin noul SUMAL se realizează transferul automat al cantităţilor de la transportator.

Se estimează blocaje în activitate, după implementarea SUMAL 2.0

Potrivit unui sondaj derulat de Asociaţia Industriei Lemnului – Prolemn, cu suportul de comunicare al Fordaq – Comunitatea Forestierilor, opt din zece operatori economici (83%) din sectorul industriei lemnului anticipează blocaje majore în activitate, odată cu implementarea, începând cu data de 31 ianuarie 2021, a noului SUMAL 2.0 – Sistemul informatic integrat de urmărire a materialului lemnos.

Rezultatele cercetării relevă că trei sferturi (75%) dintre respondenţi consideră că extinderea controlului prin SUMAL 2.0 pe întreg lanţul de industrializare şi comercializare este o orientare greşită a controlului şi o risipire a resurselor. În viziunea acestora, controlul eficient este la prima punere pe piaţă, de la pădure la primul depozit.

Totodată, 79% din totalul celor chestionaţi susţin că pregătirea implementării este haotică, în lipsa metodologiei de populare a bazelor de date şi de instruire a utilizatorilor, în timp ce şase din zece (60%) persoane evaluează aplicaţiile SUMAL Avize şi SUMAL Registru Electronic inaplicabile în puncte esenţiale, prin lipsa recepţiilor, a neclarităţii completării avizelor pentru cherestea, lipsa stabilităţii aplicaţiilor şi resetarea frecventă cu pierderea datelor.

Pe acest fond, 83% dintre operatori spun că vor avea blocaje semnificative în activitate, dintre care 49% estimează o afectare a activităţii în proporţie de 10% – 50% pe 1-3 luni, iar 34% vorbesc despre o afectare a activităţii de peste 50% şi blocaje pe termen lung cu efecte sistemice asupra industriei lemnului.

Cercetarea a fost realizată pe baza unui chestionar completat de 339 de profesionişti ai lemnului de pe întregul lanţ valoric: ocoale silvice (32%), operatori din sectorul de exploatare forestieră (27%), industria de prelucrare a lemnului (24%), transportatori (3%), operatori din lanţul de comercializare şi utilizatori de materiale lemnoase (14%).

Statisticile oficiale ale MMAP spun că SUMAL 2.0 este folosit de peste 10.000 de utilizatori, iar începând cu data de 31 ianuarie varianta SUMAL 1.0 a rămas disponibilă doar pentru consultare.