APIA dă startul campaniei de depunere a cererilor de plată pentru anul 2024! Vezi ce s-a schimbat!

9

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) demarează perioada 4 aprilie – 7 iunie 2024 campania de depunere a cererilor de plată pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic în anul 2024, se arată într-un comunicat al instituției remis joi redacției AgroTV.

Și în acest an, fermierii vor putea depune Cererea de Plată prin accesarea aplicației IPA-Online din versiunea internet, conform Instrucţiunilor de utilizare IPA-Online (accesibile în aplicaţie).

Având în vedere schimbările intervenite în legislația europeană și națională, reprezentanții APIA recomandă fermierilor să se documenteze temeinic asupra următoarelor aspecte:

– condițiile de acordare a subvențiilor prin intervențiile din sectoarele vegetal și zootehnic, precum și prin schemele de sprijin compensatoriu de mediu și climă;

– modul de completare corectă a Cererii de Plată în anul 2024 și identificarea corectă a terenului agricol în aplicația IPA Online;

– situația terenului utilizat, la primăria unde acesta este înregistrat în Registrul Agricol;

– actualizărea sau corectărea în Baza Națională de Date (BND) a datelor aferente proprietarului exploatației cu cod ANSVSA și/sau a animalelor (medic veterinar concesionar/asociație/propriile evidențe, dacă sunteți utilizator SNIIA);

– normele de condiționalitate;

– documentele necesare la depunerea Cererii de Plată.

Fermierii trebuie să știe că, dacă cererea de plată cuprinde şi intervenții din sectorul zootehnic, solicitantul se va adresa întâi responsabilului APIA în vederea completării declaraţiei privind sectorul zootehnic și ulterior va completa cererea pentru suprafaţă prin intermediul aplicației IPA- Online.

De asemenea, se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă se utilizează suprafeţe de teren în diferite localităţi sau judeţe. Persoana fizică, pe de-o parte, şi persoana fizică autorizată/întreprinderea familială/întreprinderea individuală, pe de altă parte, având acelaşi titular, depun o singură cerere de plată.

După data limită de depunere a cererii de plată, fermierii trebuie să notifice în scris APIA cu privire la orice modificare a datelor declarate în cererea de plată şi în documentele doveditoare, în termen de 15 zile de la data modificării.

APIA precizează că fermierii care nu desfăşoară activitate agricolă nu sunt eligibili la plată pentru suprafeţele/animalele neconforme.

Fermierii și alți beneficiari care primesc plăți directe sau plăți anuale prin intervenții sub formă de plăți directe și intervenții pentru dezvoltare rurală, finanțate din fonduri europene trebuie să respecte normele privind condiționalitatea pe tot parcursul anului de cerere și pe întreaga exploatație agricolă, inclusiv pe cele neeligibile şi pe cele care nu mai sunt folosite în scopul producţiei.

Reprezentanții APIA mai atrag atenția că documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziţia fermierului trebuie să fie valabile la data depunerii cererii. Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea documentelor aparţine fermierului şi/sau autorităţii care a emis/atestat aceste documente, după caz.

Un aspect important de reținut este că fermierii pot semna cererile folosind și semnătura electronică. În această situație este necesar să se anunțe, prin mesaj telefonic sau prin e-mail, funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că se dorește să se semneze electronic. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația IPA-Online la data depunerii. Angajamentele și declarațiile, parte a cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.

„Foarte important este ca, înainte de semnarea Cererii de plată 2024, solicitanții să verifice încă o dată infomațiile înscrise și documentația depusă”, menționează reprezentanții APIA în comunicatul citat.