Comisia Europeană revizuiește politica de promovare a produselor agroalimentare

3
Comisia Europeană revizuiește politica de promovare a produselor agroalimentare

Politica de promovare a produselor agroalimentare, la nivelul UE, a fost în concordanță cu obiectivele Comisiei Europene. A crescut competitivitatea sectorului și a sporit gradul de conștientizare a standardelor înalte ale produselor UE, în special pe piețele terțe.

În 2021, Comisia va întreprinde o revizuire a acestei politici pentru a lua în considerare noile priorități ale UE, cum ar fi Acordul verde european. Publicat astăzi, raportul către Parlamentul European și Consiliu oferă o prezentare generală a modului în care politica pentru promovare a produselor agroalimentare a fost pusă în aplicare de la reforma din 2014 și oferă recomandări care vor contribui la revizuirea din 2021.

Raportul arată că între anii 2016 și 2019 un total de 279 de programe de promovare au primit cofinanțare de la Comisie. Dintre acestea, 112 programe de promovare au vizat piața internă, în timp ce 167 de programe au ajutat producătorii UE să acceseze noi piețe în afara UE și au sporit gradul de conștientizare cu privire la caracteristicile de calitate ale produselor agroalimentare din UE.

Numărul foarte mare de propuneri depuse în acea perioadă confirmă interesul susținut al sectorului agroalimentar al UE pentru această politică, precum și o cerere puternică de oportunități de cofinanțare care pot maximiza impactul campaniilor de promovare a UE în țară și în străinătate. În fiecare an, fondurile solicitate au depășit în mare măsură bugetul disponibil, rezultând o concurență puternică între propuneri.

Între 2016 și 2019, fructele și legumele au fost principala categorie de produse care beneficiază de cofinanțarea politicii de promovare a produselor agroalimentare în UE, cu între 19% și 30% din bugetul total anual al politicii de promovare dedicat acestei categorii de produse.

Raportul a prezentat, de asemenea, conceptul de programe de lucru anuale, introdus odată cu reforma politicii din 2014, ca un instrument relevant pentru a asigura o aliniere dinamică cu alte politici ale UE și o implementare mai precisă a politicii de promovare. Programul de lucru anual pentru 2021 a fost prezentat în raport ca un exemplu practic al acestei alinieri dinamice, alocând 50% din bugetul său subiectelor în conformitate cu obiectivele strategiei fermei adoptate în 2020.

Raportul definește politica UE de promovare a produselor agroalimentare ca un instrument cheie pentru susținerea tranziției către un sector agricol mai durabil. Politica de promovare poate contribui la poziționarea sistemului alimentar al UE ca referință globală în ceea ce privește sustenabilitatea. Printre recomandările sale, Comisia recunoaște că politica de promovare este un instrument din ce în ce mai important pentru a îndeplini obiectivele strategiei fermei de forță și planului european de combatere a cancerului.

Acest raport va informa revizuirea politicii de promovare stabilite pentru 2021. Revizuirea ar trebui să consolideze contribuția politicii la Acordul verde european, strategia Farm to fork, precum și planul european de combatere a cancerului.

Foaia de parcurs a revizuirii care explică obiectivele revizuirii este acum publicată de către Comisia Europeană și deschisă pentru feedback timp de patru săptămâni, până la 9 martie 2021.

Produsele agricole / agroalimentare se referă la produsele (agricole / alimentare) produse agricole spre deosebire de vânătoare, culegere etc.

Programele anuale de lucru sunt un instrument administrativ utilizat de Comisie pentru stabilirea prioritățile strategice anuale pentru programele de cheltuieli ale UE. În acest caz, pentru promovare programul de lucru, programele de lucru sunt adoptate de Comisia Europeană în conformitate cu Articolul 8 din Regulamentul (UE) 1144/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 octombrie 2014 privind furnizarea de informații și măsurile de promovare privind produse agricole implementate pe piața internă și în țările terțe.

Agenția Executivă pentru Consumatori, Sănătate, Agricultură și Alimentație (CHAFEA) este o agenție executivă pentru gestionarea, implementarea tehnică și financiară a patru programe de cheltuieli, inclusiv multiprogramele sprijinite de agricultura UE politica de promovare a produselor agroalimentare.

O autoritate națională competentă este serviciul desemnat de guvernul- Statul membru responsabil pentru gestionarea unui anumit program de cheltuieli sau legislativ cerinţă. Pentru politica de promovare agricolă, autoritatea națională competentă este serviciul însărcinat cu implementarea de programe simple.

Misiunile la nivel înalt sunt o inițiativă a Comisiei desfășurată în cadrul agriculturii UE politica de promovare. Acestea constituie misiuni pentru oficialii UE și pentru delegații de afaceri interacționează cu publicul țintă din afara UE (de exemplu, reprezentanți ai întreprinderilor) și guvernelor cu scopul de a deschide piețe internaționale, facilitând internațional parteneriate și sprijinirea exporturilor prin furnizarea de informații despre produsele UE.

Organismele de implementare sunt selectate de organizațiile care propun și sunt responsabile pentru implementarea de zi cu zi a programelor.

Indicatorii cheie de performanță sunt repere măsurabile ale programului pentru acțiuni cheie folosit pentru a urmări nivelul de progres al unei inițiative sau măsuri, adesea în raport cu o țintă. 

În contextul politicii UE de promovare agricolă, un program multiplu este un  program depus de cel puțin două organizații care propun din cel puțin doi membri sau de cel puțin o organizație recunoscută la nivelul Uniunii Europene, care este administrat de CHAFEA.

Denumirea de origine protejată este o etichetă dată produselor care sunt produse, prelucrate și pregătite într-o anumită zonă, folosind o metodă specială, de obicei tradițională.

Indicațiile geografice protejate identifică un produs originar dintr-o anumită zonă, care poate fi o țară întreagă; calitatea produsului, reputația sau altele caracteristica trebuie să poată fi atribuită acestei zone și cel puțin uneia dintre etapele de producție trebuie să aibă loc în zona definită.

În contextul politicii UE de promovare agricolă, organizațiile care propun sunt atât solicitanții, cât și beneficiarii de programe simple și multiple, în funcție de etapa procedurii. În cazul în care organizația care propune este un organism guvernat de public legislație în sensul Directivei 2014/24 / UE (a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice), acesta trebuie să selecteze organismele responsabile pentru implementarea programelor în temeiul legislației naționale de transpunere a prezentei directive.