În primul trimestru al anului 2023, nu mai puțin de 3,33 milioane de tone de cereale din Ucraina au fost livrate prin portul Constanța, informează AGERPRES, citând Reuters.
Potrivit datelor furnizate de autoritatea portuară, pe parcursul anului 2022, exportatorii au livrat prin Constanţa 8,6 milioane de tone de cereale din Ucraina, care au ajung în portul de la Marea Neagră pe calea ferată, prin intermediul camioanelor sau prin intermediului barjelor pe Dunăre. Portul Constanţa, care are o capacitate de stocare de aproximativ două milioane de tone, a intermediate anul trecut exporturi de cereale însumând 24,01 milioane de tone.
La rândul său, operatorul feroviar CFR a declarat pentru Reuters că în 2022 a redeschis sau a reabilitat 47 de linii de cale ferată care leagă România de Ucraina şi Republica Moldova, iar lucrările de reabilitare a liniilor de cale ferată din portul Constanţa sunt încă în derulare.
În ciuda tuturor acestor facilități, milioane de tone de cereale din Ucraina, care sunt mai ieftine decât cele produse în UE, ajung în continuare în ţările vecine din cauza unor blocaje logistice, dar şi profitând de distanţele mai scurte. Situația a stârnit însă un val de nemulțumiri în rândul fermierilor din Europa Centrală şi de Est cu privire la importurile de cereale ieftine din Ucraina, scutite de taxe vamale până în luna iunie 2024.
Astfel, în urma protestelor fermierilor, ministrul polonez al agriculturii a demisionat săptămâna trecută, în timp ce în România mii de fermieri au blocat vineri traficul rutier şi vămile.
Reecent, premierii Poloniei, României, Bulgariei, Ungariei şi Slovaciei au adresat o scrisoare comună Comisiei Europene, cerând să se ia măsuri cu privire la importurile de cereale din Ucraina, însă deocamdată răspunsul executivului comunitar se lasă așteptat.
Vineri, autorităţile din Polonia au anunţat că vor opri, temporar, importurile de cereale din Ucraina pe piaţa internă, dar vor permite în continuare tranzitul cerealelor ucrainene.
Deși, după protestul de vineri al fermierilor români, a fost destul de rezervat în a lua o poziție, și ministrul român al agriculturii, Petre Daea, ia în considerare o măsură similară, adăugând însă că interzicerea importurilor trebuie să fie aprobată de Comisia Europeană.