Grâul sare în aer de la bombele rusești! Vezi care sunt ultimele cotații!

3

Cotația grâului şi-a continuat joi creşterea pe piețele internaționale, ducând la 13% saltul înregistrat în ultimele trei zile, după ce Washingtonul a avertizat că Rusia a amplasat noi mine în apropierea porturilor ucrainene, transmite Bloomberg, citat de AGERPRES.

Astfel, cel mai tranzacţionat contract pe grâu la bursa Chicago Board of Trade (CBOT) înregistra joi în jurul orei 5:16 GMT un salt de 1,6%, până la 7,39 dolari per bushel (circa 27,2 kg), după ce miercuri s-a apreciat cu peste 8%.

Potrivit unui responsabil de la Casa Albă, după loviturile militare date marţi şi miercuri asupra unor terminale cerealiere din portul Odesa, Rusia plănuieşte atacuri asupra navelor comerciale care transportă cereale din Ucraina pe Marea Neagră pentru a da apoi vina pe Kiev. „Informaţiile noastre indică faptul că Rusia a amplasat noi mine în apropierea porturilor ucrainene”, a declarat miercuri Adam Hodge, purtător de cuvânt al Consiliului de Securitate Naţională al SUA.

De altfel, însuși ministerul rus al apărării a transmis, miercuri, că va considera navele care se îndreaptă spre Ucraina drept potenţiale transporturi de încărcături militare şi, implicit, potenţiale ţinte militare.

Potrivit firmei de consultanță Agritel, atacarea terminalelor de cereale din porturi, la care „marchează o nouă fază a conflictului”, mai ales în contextul în care reducerea capacităţii de export a Ucrainei are loc într-un moment în care începe recoltatul pentru mai multe din culturile sale agricole .

Ultima navă care transportă cereale provenite din Ucraina prin Marea Neagră a fost inspectată luni seara la Istanbul, cu câteva ore înainte de expirarea acordului internaţional.

Înainte de invazia rusească, exporturile Ucrainei de produse agricole se făceau, în cea mai mare parte, prin porturile sale de la Marea Neagră. Închidere acestor porturi şi noile ameninţări ale Rusiei, că va considera navele care se îndreaptă spre Ucraina drept potenţiale ţinte militare, vor creşte nevoia găsirii unor rute alternative pentru a aduce produsele agricole ucrainene pe piaţă.

Astfel, Ucraina se bazează în acest moment din ce în ce mai mult pe porturile de la Dunăre, precum şi pe transporturile pe rutele rutiere şi feroviare via Uniunea Europeană.