Veștile bune despre exportul de ovine și bovine, anulate de lobby-ul agresiv împotriva noastră

9
Veștile bune despre exportul de ovine și bovine, anulate de lobby-ul agresiv împotriva noastră

Cele peste 121.000 de ovine și bovine exportate de crescătorii români în luna martie a acestui an, au ajuns în siguranță în țările de destinație – Iordania și Arabia Saudită.

Potrivit unui comunicat al ANSVSA, trei nave cu ovine și bovine au plecat în perioada 16 – 18.03.2021, din portul Constanţa. Acestea aveau la bord un efectiv total de 24.310 ovine şi 371 de bovine și au ajuns cu bine în porturile de destinaţie: Aqaba, Iordania (două nave), şi Jeddah, Arabia Saudită (o navă), în intervalul 30 – 31 martie.

Trei nave care au plecat pe data de 19.03.2021, din portul Constanţa, având la bord un efectiv total de 26.627 de ovine şi 472 de bovine, au ajuns în porturile de destinaţie: Aqaba, Iordania (o navă), şi Jeddah, Arabia Saudită (două nave), în intervalul 31 martie – 4 aprilie.

Nu în ultimul rând, cinci nave care au plecat în perioada 23 – 24.03.2021, din portul Constanţa, având la bord un efectiv total de 54.790 de ovine şi 770 de bovine, au ajuns în porturile de destinaţie: Aqaba, Iordania (o navă), şi Jeddah, Arabia Saudită (patru nave), în intervalul 2 – 5 aprilie.

„Pentru a monitoriza situaţia animalelor aflate la bordul navelor, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a colaborat cu operatorii economici şi organizatorii transporturilor celor 11 nave, Comisia Europeană şi autorităţile competente ale ţărilor din vecinătate, respectiv: Egipt, Liban, Libia, Siria, Iordania, Israel, Turcia şi Cipru”, se scrie în documentul de presă.

Până în prezent, celula de criză, constituită de ANSVSA în urma incidentului din Canalul Suez, a centralizat informaţiile primite de la comandanţii a şapte nave, conform cărora procentul de mortalitate înregistrat a fost în medie de 0,22% (fiind cuprins între 0,09 – 0,35%).

Pe măsură ce vor sosi şi restul de informaţii privind celelalte ovine și bovine de navele aflate încă în marș, acestea vor fi centralizate şi vor fi făcute publice, mai menţionează ANSVSA.

„Atenţionăm toţi operatorii economici care intenţionează să desfăşoare pe viitor activităţi de comerţ cu animale vii că ANSVSA a modificat procedurile în direcţia intensificării verificărilor privind suplimentarea cantităţilor de furaje şi apă cu minim 25%. De asemenea, având în vedere debutul perioadelor cu temperaturi ridicate, este necesar să se ţină cont că la transportul rutier la temperaturi de peste 30 de grade C este obligatorie creşterea spaţiului destinat animalelor cu 10%.

În ceea ce priveşte transportul maritim, la o temperatură mai mare de 35 de grade C este obligatorie creşterea spaţiului destinat animalelor cu 15%, separarea animalele cu coarne de cele fără coarne şi obligativitatea prezenţei unui medic veterinar pe tot parcursul călătoriei până la destinaţia finală”, precizează instituţia.

Asalt asupra zootehniei românești

Un semnal de alarmă în ceea ce privește campania împotriva exportului de animale din România (ovine și bovine) vine de la Bruxelles, de la eurodeputata S&D, Carmen Avram. Potrivit precizărilor sale, în inima Europei se conturează tot mai clar un alt tip de lobby, „nu neapărat acreditat, nu neapărat foarte vizibil, dar la fel de insistent și de puternic”.

„Nu știi întotdeauna pe cine reprezintă, dar poți să ghicești de partea cui e din înverșunarea cu care, înaintea unui vot sau a unei decizii, îți blochează emailul cu mesaje identice, în toate limbile europene. Iar apoi poți să afli pe cine a întâlnit și convins din luările de poziții. Ei bine, acest lobby se face acum simțit pe un subiect extrem de spinos – și potențial păgubos – pentru România”, a declarat Carmen Avram în cadrul emisiunii „EU ești tu”.

Europarlamentarul român informează că, în urmă cu câteva luni, în Parlamentul European s-a înființat o comisie de anchetă privind transportul de animale vii în și în afara Uniunii Europene (în special de ovine și bovine), comisie în care Avram ocupă poziția de coordonator din partea grupului S&D.

„Teoretic, scopul ei este de a investiga eficiența și aplicarea legii actuale, iar la final, membrii comisiei ar urma să vina cu recomandări pentru îmbunătățirea textului, astfel încât să fie respectată bunăstarea animalelor în timpul transportului. Capitol la care România stă foarte prost. Și nu ne-a ajutat deloc accidentul din 2019, din portul Midia, când s-au înecat 14.000 de oi, după scufundarea vasului în care erau încărcate”, mărturisește fostul jurnalist de investigații.

În aceeași ordine de idei, Carmen Avram spune că, practic, din primele zile de viață ale acestei comisii, se încearcă schimbarea tonului și a scopului investigației, unii colegi de-ai eurodeputatei S&D insistând „îndârjit și obsesiv” ca, în raportul final, să se mai vorbească despre recomandări, ci să se ceară, „nici mai mult, nici mai puțin”, decât interzicerea completă a exportului european de animale.

„Problemă majoră, mai ales pentru România, care este cel mai mare exportator de animale din Uniunea Europeană, spre țările din Orientul Mijlociu. În ultimii 7-8 ani, am avut exporturi de aproximativ 2 miliarde de euro. Eu mă opun interdicției, evident, explicând colegilor, sub diverse forme, că între a nu schimba nimic în materie de bunăstarea animalelor și interzicerea totală a exportului există o gamă foarte largă de măsuri care pot fi luate. De ce nu căutăm o cale de mijloc și mergem direct la extremă, anulând un sector întreg care creează locuri de muncă și aduce bani la buget? Înverșunarea însă e foarte mare.

„Întrebarea firească e cine ar avea de câștigat dacă ar fi interzis transportul animalelor românești? Evident, concurența. Cum ar fi Turcia, de exemplu, care își dorește aceeași piață și e un jucător aprig. Recent, printr-o ciudată coincidență, turcii au refuzat să primească două vase cu bovine din Spania, pretinzând -fără dovezi, spun spaniolii- că animalele ar fi bolnave. Cutremurător, cele două nave, pline cu animale chinuite, au bântuit apoi mările timp 3 luni în căutarea unui alt cumpărător și, negăsind, s-au întors în Spania unde miile de vite extenuate au fost sacrificate, iar exportatorul a pierdut toți banii. Incidentul a pus benzină pe focul de la Bruxelles, întețind apelurile pentru interzicerea exportului de animale din Europa.

„Al doilea jucător, este Australia, cel mai mare exportator de animale din lume, în special de vite și oi, exact ca România. Doar că spre deosebire de România, australienii încă n-au o piață masivă în Orientul Mijlociu și dacă ar intra acolo, și-ar putea dubla exportul și câștigul.

„Ce pot face statele europene, în general, și România, în special, pentru a-și salva zootehnia și exporturile? Mai întâi, să învețe să-și trateze animalele cu respectul cuvenit. Pentru că acum, ceea ce se întâmplă uneori în timpul transportului poate fi definit printr-un cuvânt simplu -tortură. În al doilea rând, România trebuie să înceapă să înțeleagă ce este lobby-ul și cum să-l folosească înainte de izbucnirea unei campanii distructive pentru economia și imaginea ei. Asta, dacă ne mai interesează să fim cineva în Europa și în lume”, a mai precizat în acest context europarlamentar și realizatoare a emisiunii „EU ești tu”.

10 vapoare cu ovine și bovine din România, blocate în canalul Suez

În data de 27 martie 2021, Animals International atrăgea atenția că nu mai puțin de 10 vapoare încărcate cu cel puțin 130.000 de animale vii (ovine) sunt blocate în canalul Suez în drumul lor către țări terțe din Orientul Mijlociu.

Blocajul este cel mai mare din istorie survenea marți, 23 martie, în urma eșuării Ever Given, cel mai mare cargo din lume care măsoară 400 metri lungime, cântărește 220 mii tone și care bloca Suezul pe întreaga sa lățime. În ciuda eforturilor permanente ale autorităților egiptene, nava nu a putut fi mișcată și nu se știe când va fi remediată situația.

„Situația în Suez este critică și riscă să devină cea mai mare tragedie maritimă din istoria omenirii care implică animale vii. Dacă animalele rămân fără apă și hrană atunci vor începe să se împingă unele în altele și vor muri toate. A fost cazul celor 14.800 de oițe din România de pe vaporul Trust 1 în drum spre Iordania acum câțiva ani. Toate au murit când nava a rămas fără apă de băut”, avertiza Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

Cele 10 vapoare identificate de Animals International care au plecat din portul Midia încărcate cu animale cu destinații care includ traversarea canalului Suez sunt: Sea Star Livestock, Dragon, Harmony Livestock, Lady Maria, Jersey, Al Farouk, Britta K, Lady Rasha, Mariona Star și Taiba.