Comisia Europeană a publicat luni un nou regulament cu privire la transportul de animale pe cale maritimă, informează Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA).
Noile cerințe, mai stricte, care se vor aplica registrelor, procedurilor de urgență, punctelor de ieșire și aprobării navelor de transport al animalelor, urmăresc consolidarea inspecțiilor navelor de transport de animale de către statele membre.
O bază de date europeană va fi creată de Agenția Europeană de Securitate Maritimă (AESM) pentru a înregistra toate inspecțiile și a permite statelor membre să acceseze rapid toate informațiile relevante în timpul verificărilor.
„Asistența animalelor este o prioritate și un element cheie al principiului «De la fermă la furculiță». Siguranța transportului este o parte integrantă a acesteia. Incidentele care au avut loc în ultimii ani cu navele de transport pentru animale au arătat clar că anumite practici actuale nu sunt acceptabile și compromit bunăstarea animalelor. Datorită noilor reguli și revizuirii viitoare a legislației privind bunăstarea animalelor, ne asigurăm că toate controalele sunt îmbunătățite și că animalele transportate pe mare beneficiază de standarde ridicate de bunăstare a animalelor”, a declarat comisarul european responsabil de sănătate și siguranța alimentară, Stella Kyriakides.
Potrivit noului regulament european cu privire la înregistrarea, stocarea și partajarea rapoartelor scrise ale controalelor oficiale, inspecțiile efectuate în scopul acordării certificatului de autorizare al navei vor fi realizate de o echipă, ce va include cel puțin un medic veterinar oficial și un expert maritim autorizat de autoritățile maritime ale statului membru.
De asemenea, un medic veterinar oficial va realiza controale oficiale la bordul unei nave pentru animale vii pe parcursul primei călătorii cu încărcatură după autorizare. Această ultimă prevedere se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Suplimentar, regulamentul mai conține și prevederi referitoare la planurile de intervenție pentru situații de urgență, privind navele pentru animale vii, precum și cerințele minime aplicabile punctelor de ieșire.
Reprezentanții ANSVSA menționează că, încă din 2019, România a adoptat o legislație națională mai strictă, referitoare la autorizarea vapoarelor. Aceasta prevede că, din echipa de autorizare, face parte și un expert maritim.
Noile norme legislative vor fi completate și de un regulament delegat ce privește inspecția navelor și controalelor la punctele de ieșire. Acest text legislativ urmează să fie publicat în Jurnalul Oficial al UE în următoarele luni.
Sursa foto: ISU Constanța